SPECIAL: MÅNGFALD – Svenska bolag är bedrövliga
För andra året i rad specialgranskar vi mångfalden i svenskt näringsliv. Resultatet är nedslående – läs mer om hur illa det är på följande 21 sidor.
Svenska storföretag är bra på mångfald och har varit det i hundra år. I förhållande till vår folkmängd är Sverige världsmästare på att odla fram globala exportföretag som dessutom varit framgångsrika. Det finns förstås många förklaringar till det, som duktiga ingenjörer och en liten hemmamarknad som tidigt tvingade dem att leta andra nya marknader. Men det vore ett under om inte deras känsla för olika kulturer också varit en viktig framgångsfaktor. De har tidigt förstått att använda lokal kompetens i stället för att klampa in på nya marknader med färdiga policy och en redan fastspikad företagskultur. De har lyssnat, anpassat sig, haft förståelse för att människor med annan bakgrund har ett annorlunda synsätt. Och den här mångfalden har förfinats och utvecklats i många år. Samtidigt är svenska företag bedrövliga på mångfald. I förra årets mångfaldsnummer gick Veckans Affärer igenom Stockholmsbörsens (large cap) ledningsgrupper och fann en enda svensk med utländsk bakgrund. Många bolag blev upprörda och hörde av sig. Pekade på att de visst var duktiga på mångfald eftersom de minsann hade en engelsman här, en brasilianare där och en norrman här. Som någon ironiskt uttryckte det: ”Men ni är väl bara intresserade av någon med skägg från Mellanöstern”. Svaret blir lika ironiskt: ”Ja, faktiskt”. En norrman eller engelsman blir inte diskriminerade i Sverige. Men det blir någon med ett utomeuropeiskt namn, vilket bevisats i flertalet forskningsrapporter. Därför blir det också så mycket viktigare att undersöka om invandrare med utomeuropeisk bakgrund lyckats nå toppositioner i näringslivet. Det är där de kan bli förebilder för andra och visa att det faktiskt går att klättra till toppen. Och det är där de kan bevisa för andra bolag att det kanske kan löna sig att plocka upp svenskar med utländsk bakgrund ända upp i toppen. Sen är det också så att precis som kvinnor är mer benägna att anställa andra kvinnor, så anställer invandrare andra invandrare. Det är helt enkelt viktigt för mångfalden att det finns mångfald på toppen. Men det är också vår absoluta tro att fler svenskar med utländsk bakgrund i företagsledningarna, och styrelserna, också leder till bättre lönsamhet. Orsakerna är flera: Redan i dag har en femtedel av Sveriges befolkning utländsk bakgrund och andelen växer. Inte minst konsumentnära bolag måste ha ledningar som förstår den här viktiga kundgruppen och vem kan förstå bättre än någon som själv kommer därifrån? Mångfald är motsatsen till enfald och en företagsledning eller styrelse som inte blir utmanad av olika tankesätt och infallsvinklar kommer att stagnera. Sist men inte minst är fler invandrare i företagsledningarna viktigt för samhället. I det här årets mångfaldsspecial har vi bland annat ett rundabordssamtal med sex unga, ambitiösa killar och tjejer med utländsk bakgrund. Flera vill flytta utomlands när de är klara med sina studier, till länder som är bättre på att ta till vara allt det positiva med mångfald och där de känner att kunskap och ambition premieras bättre. Det är allvarligt för AB Sverige.
PONTUS HERIN