Privatfinansierad public service

Att internet har revolutionerat mediebranschen torde vara dagens understatement. Men diskussionen huruvida nätet lett till det bättre eller sämre för världens mediekonsumenter lär fortsätta ett bra tag till. Mer mångfacetterat, visst, men också sotdöden för många kvalitetstidningar. Kände mig själv som en liten droppe i den stora förändringsvågen när jag ifjol hoppade jag av från en veckotidning på dekis – gammelmedia alltså – till en renodlad web-TV kanal. Dessutom till en kanal som startats av en bank! Som sagt, mediekartan ritas om på många sätt och det i snabb takt.

Skärmavbild 2013-06-11 kl. 19.20.43Idag byter denna kanal namn från Handelsbanken TV till EFN som står för Ekonomi och Finansnyheter. Läs mer i den här artikeln på Resumés sajt.  Av de stora bankerna är Handelsbanken känd för att vara den försiktiga gossen i klassen. Men det kan man knappast tro i detta fall. EFN är nämligen en megasatsning, eller vad sägs om ett 40-tal medarbetare, en studio som är mer påkostad än Aktuellt-studion och en massiv produktion av dagliga nyhetssändningar, diskussionsprogram, utbildningsprogram med mera. Dessutom med en massa rutinerade ekonomijournalister med Lennart Ekdal i spetsen.  Resurser finns och konstigt vore annars, Handelsbanken gjorde en vinst på nästan 15 miljarder förra året så vad detta TV-projekt än må kosta är det inte mycket mer än en felräkning i det stora hela.

Den vanligaste frågan jag får är förstås varför en bank gör något sånt här.  Flera skäl. Handelsbanken tror inte på traditionella annonser i tidningar eller etermedia. Istället vill de genom en egen TV-kanal bygga trovärdighet och utbilda människor. Privatfinansierad public service brukar projektet kallas internt och varför inte: seriositet är ett ledord och så finns det ju precis som på SVT inga krav på intäkter.

En annan vanlig fråga är om vi har några tittare? Oväntat många faktiskt, även om jag är lite undrande inför de siffror vi får del av. Men helt klart fler för varje dag.

Skeptikerna är förstås många. ”Som att göra pyromanen till brandchef” uttryckte Bernt Hermele det i en krönika i Aftonbladet och syftade förstås på en banks trovärdighet som medieägare. Och visst finns det anledning att ställa sig frågor. Kan en bank göra oberoende journalistik? Kan vi som jobbar där granska Handelsbanken? Eller någon annan bank heller för den delen?

Det handlar förstås om att bevisa att det går, låta tiden övertyga skeptikerna. Ett nytt namn på kanalen är ett steg för att markera oberoendet från banken och ägaren. Men kanske ännu viktigare är att EFN nu ligger i ett eget dotterbolag och att ansvarig utgivare är densamme som redaktionschefen och inte som tidigare, Handelsbankens kommunikationschef.Skärmavbild 2013-06-11 kl. 19.25.04

Låter jag positiv, till och med naiv? Jag jobbar ju som sagt där, om än bara på halvtid. Vissa dagar är jag vanlig reporter, ibland programledare för ett börsprogram som heter Rapportfloden och ibland programledare för ”flaggskeppsprogrammet” som heter Veckomagasinet. Det senare är ett diskussionsprogram där jag under våren lett diskussioner om allt från svensk vapenexport och statskapitalism till skiffergas och industrins återflytt till Sverige. Tunga, kloka gäster och snyggt producerat. Kul som fasen kan jag säga. På fredag kommer ett nytt program om Husbykravallerna ur ett näringslivsperspektiv. Kolla gärna in det.