Andalusien, god morgon

Klockan åtta i morse gjorde jag premiär som programledare. Lite bakgrund, den här hösten ska jag jobba två dagar i veckan på en webbaserad ekonomi TV-kanal som heter Handelsbanken TV. Mest som reporter men då och då som programledare för morgonens nyhetssändning. Bra erfarenhet och lite roligt, något jag inte gjort tidigare. Det gick så där kan jag säga. När jag skulle säga Andalusien i en telegramtext uttalade jag det som de gör i Spanien med betoningen i slutet, ni vet ”andaluCIA” När vi tog om gjorde jag precis samma misstag. Som tur var körde vi inte live och tredje gången satt den. Inte helt lätt faktiskt.

Handelsbanken TV? Vad fasen är det? Så tänkte jag också när de kontaktade mig i juli. Jag tänkte någon intern företags TV. Illa dold reklam. Allt det där.

Det visade sig vara ett enormt ambitiöst projekt som pågått i tio månader. Tre nyhetssändningar om dagen och på det några veckoprogram med debatter, diskussioner och reportage. Lars Adaktusson är kanalens dragplåster.

Så här långt efter tre veckor känns det som att det kommer bli en rolig och intressant höst. Det är en kunnig redaktion, många från TV4 och TV8 eller ekonomiekot på radio.  Allt som görs andas proffsighet.

Men det mest spännande är att Handelsbanken är väldigt noga med att kanalen ska vara helt oberoende från banken med kinesiska murar mellan redaktionen och alla bankmänniskor. Med andra ord vill de vara som vilken medieägare som helst som inte lägger sig i innehållet. Vi får se hur det förhåller sig med det men ambitionen finns onekligen där. Men med det sagt – jag är inte helt naiv – så inser jag förstås att den aldrig kommer att bli oberoende i människors ögon så länge den heter det den heter utan alltid sedd som ”bankens TV-kanal”. Vi sitter dessutom i Handelsbankens lokaler vilket inte gör saken lättare förstås.

Resurser finns i alla fall. När vi hade kickoff var vi 40 personer.  Som halva TV4 ungefär. Och i förra veckan invigdes en ny studio som, jag lovar, slår Aktuellt studion både till storlek och modernitet.

Kommen från TV-kanaler och tidningar som ständigt drar ned befinner jag mig fortfarande i ett slags chocktillstånd. Här satsas det! Och satsningen väcker samtidigt intressanta frågeställningar om morgondagens mediaföretag. Vilka ska betala för journalistik i framtiden? Hur kommer till exempel en bank agera som medieägare? Perspektiven är många och jag kommer återkomma till ämnet under hösten. Helt klart. Andalusien!